Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

torsdag 10 juni 2010

Jordgubb & rabarber marmelad

Jag kan inte stå emot frestelsen av att köpa röda, fina, solmogna, svenska jordgubbar -fast de är svin dyra. Eftersom vi har rabarber i trädgården beslöt jag mig för att testa en ny marmelad, ja eller sylt, fattar inte riktigt skillnaden för jag använder samma röra till både mackor & pannkakor. Receptet hittade jag på Allt om mat, lätt ,lätt, så gillar ni kombon av jordgubbar & rabarber testa det här. Bonus att det doftar sommar i hela huset efter koket :0)


Recept: Fina gubbar som skölj noga i vatten & får rinna av i ett durkslag, 1 liter + några till.
Dela jordgubbarna en eller två gånger beroende på storlek & lägg dem i en gryta.
Skölj & ansa rabarberna. Jag använde ca 7 stjälkar, receptet rekommenderade ca 0,5 kg...
Skär rabarbern i 1-2 cm bitar & i med dem i grytan också.
Syltsocker, i receptet står det 4 dl, jag tog mindre, ca 3 dl eftersom jag inte vill ha marmeladen för söt. Tycker ändå att resultatet blev för sött -en smaksak helt enkelt.
Rör ner sockret i grytan & balanda väl. Lägg på locket & låt stå & dra ca 1 timme.
Koka sedan marmeladen på låg värme i ca 15 minuter. Rör inte mer än nå´n gång. Dra sedan av grytan från värmen & skumma av den som här på bilden. Låt den marmeladen sedan vila i grytan i ca 15 minuter & rör då & då.
Häll sedan upp marmeladen i varma & rena burkar. Jag värmer alltid mina i ugnen på ca 75 grader. Förslut burkarna med lock & ställ sedan i kylskåpet. Jag sparar en burk framme, resen fryser jag in, fungerar jätte bra.
Marmelad provet på macka med ost, LJUVLIGT...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar