Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

söndag 14 mars 2010

Lyxig dessért

Grand finlé på middagen igår var creme brulé. Innan jag provade detta recept så hade jag säkerligen gått igenom tio andra recept & då misslyckats varje gång. Att göra creme brulé hemma är en konst som jag på senare tid lyckats mästra :0) En av hemligheten med att lyckas är formarna, se här!

Receptet kommer ur Tina´s första kokbok.
Så här läcker ser brulén ut i boken, vilket inbjuder till att laga den.
Recept 4 personer: Skär upp en vaniljstång & skrapa ur fröna.
Lägg vaniljfröna + vanilgstången i 3 1/2 dl grädde & 1 1/2 dl mjölk. Koka upp & dra av plattan, ta ur vaniljstången.
Rör försiktigt 5 äggulor med 1 dl strösocker.
Slå över den varma gräddmjölken över äggsmeten & rör tills sockret har smält.
Häll upp i blandningen i 4 -& nu mycket viktigt, LÅGA formar. Ställ i på en plåt i ugnen & baka dem 35-40 minuter i 110 grader. Jag använder en digital termometer för att ha koll på värmen. Ta ut & låt svalna i rumstemperatur innan de förvars i kylen fram till servering. Går bra att göra dem dagen innan de ska ätas.
Vid servering, strö ett tunt lager med strösocker över & bränn av ytan med en liten brännare tills ytan blir hård ( brännare finns bl hos Biltema & Claes Olsson´s) Servera direkt, gärna med lite bär. Smakar mums vill jag lova, perfekt avslutning som impar på gästerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar