Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 20 februari 2010

Baguette -del 2

När min första deg hade jäst klart efter 4 timmar så var det dags att sätta deg 2. Jag kan säga att det var värt all tid det tog att baka baguetterna. Brödet kommer att bli en av våra nya favoriter, ett riktigt succé bröd. Köpta baguetter smakar blääääää i jämförelse... Våga prova detta recept :0)

Deg 2: Smula 15 g jäst i en bunke, tillsätt 3 dl kallt vatten & rör tills jästen är löst. Tillsätt deg 1, 1 msk salt &
1 msk socker.
Arbeta degen i maskin på låg hastighet i ca 15 min.
Jäs under bakduk i ca 2 1/2 timme.
Så här fin är degen när den jäst färdigt.
Häll upp degen på välmjölat bakbord, dela degen i fyra delar.
Tryck försiktigt ut varje del med fingrarna till en rektangel. Vik in långsidan på varje rektangel, rulla ihop
& vrid dem ett till två varv.
4 fina baguetter som läggs på en välsmord plåt. Låt dem jäsa under bakduk i ca 1 timme.
Pensla baguetterna med vatten. Man kan även strö över flingsalt eller valfria frön -själv hoppade jag över det. Gör sedan några snitt med en vass kniv diagonalt över varje baguette & ställ genast in dem i ugnen på 240 grader. Sänk temperaturen till 200 grader när bröden börjar få färg. Grädda tills bröden sammanlagt stått inne ca 30 min. Låt svalna på galler under bakduk.
Voila! Så här fina blev dem, för att inte snacka om hur gott de smakade :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar