Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

söndag 31 januari 2010

Choklad dubbelt upp

Idag blev stora fika dagen med vänner, så jag passade på att prova ett av recepten ur Aftonbladets lilla bakbok jag köpte i veckan. Det blev choklad cupcakes med maccafrosting. Gott blev det. Nu är helgen snart till ända & kommande veckan får åter bli sockerfri innan det nalkas helg igen med nya bakverk :0)

Blanda 4 msk kakao med 1 dl kokande vatten & rör tills all kakao är upplöst. Låt svalna.
Bilden på cupcakes ser onekligen smaskiga ut... Blanda 3 dl vetemjöl, 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk bakpulver, 1 tsk salt i en bunke.
Vispa 100 g smör 1 1/2 dl strösocker mjukt & fluffigt, tillsätt 2 ägg -ett i taget.
Hacka 200 g mörk choklad (varav jag använde ca 50 g mintchoklad, vilket jag rekommenderar), tillsätt chokladen + vattnet med kakaon i smeten. Blanda väl.
Fyll 16 st muffinsformar till 2/3. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt svalna.
Nästa steg, moccafrosting. Vispa 100 g mjukt smör med 500 g florsocker på låg fart. Tillsätt 4 msk kakao & 2-4 msk iskallt starkt kaffe. Blanda väl, konsistensen ska var fast.
Färdiggräddade, på svalning innan toppingen åker på...
Frostingen ner i en spritts påse.
Dekorerade & klara för dagens 1:a omgång fika. Gillar formarna som kommer från Lagerhaus.
Resten åkte ner i en tårtkartong jag inhandlat på ett bageri, hem till vänner på fika nr.2

1 kommentar: