Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 6 februari 2010

Klassiker

Vi avnjöt en lasagne i fredagskväll. Så jag spenderade ett par timmar i köket igår om ni undrar. Tar lite tid att tillaga, men absolut värd besväret -inte kan jag kalla det besvär heller eftersom jag tycker det är kul att tillaga rätten. Min lasagne innehåller köttfärssås med mycket grönsaker som lök, vitlök, champinjoner, morötter & en kryddig ostsås samt pastaplattor av fullkorn. Är ju ingen vetskap att smälla ihop en lasagne, man kör bara på efter eget huvud & stoppar i sina egna favoriter i fyllningarna. För mig spelar det ingen roll, men lasagnen smakar olika var gång jag lagar en -MEN gott blir det alltid :0)

Kalvfärs
Champinjoner
Lök & vitlök
De frästa champinjonerna åker ner i den frästa färsen.
Jag har rödvin i min köttfärssås & ketschup istället för krossade tomater som många använder samt fond, vatten, nymald svartpeppar, basilika & redning.
Färdig köttfärssås redo att fylla gratängformen med.
Klara färdiga gå...
Varvar köttfärssås, ostsås & pastaplattor i fullkorn i en gratängform. In i ugnen på 200 grader ca 40 min.
När lasagnen kom ut ur ugnen så fick den vila 15 min innan jag började skära i den för att undvika att fyllningen flyter ut.
Denna mumsiga bit smaskade jag i mig igår kväll, så mäktig att jag inte orkade hela...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar