Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

onsdag 3 februari 2010

Amerikanskt i kakburken

Idag har jag flängt runt & uträttat massor med ärenden + utfört den vanliga sysslorna som vi vanliga människor gör i hemmet, ändå så kände jag -måste göra nå´t! Baka blev det, fast jag ska erkänna att klockan blev så sent att någon provsmakning har jag inte tillåtit mig. Idag var det själva bakprocessen jag var ute efter. Kakorna som bakades är nya för mig, M & M´s cookies. Lite märkligt val från min sida eftersom jag egentligen är helt emot godis som innehåller så mycket starka färgämnen som just M & M´s gör... Dubbelmoral eftersom jag tror det var just färgen & kitsch känslan över kakorna jag föll för. Nu är de bakade & det doftar ljuvligt i huset. Imorgon får man också lova att smaka en kaka till kaffet :0)



Ännu ett recept hämtat från min lilla bakbok jag köpte förra veckan. Min 1:a köpta M & M´s påse ever...
OK, blanda 4 1/2 dl vetemjöl, 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk bakpulver, 1 tsk salt i en skål.
I en annan skål, vispa 150 g mjukt smör med 1 1/2 dl strösocker & 1 1/2 dl farinsocker. Tillsätt 2 ägg. Häll sedan i mjölblandningen lite i taget, så smeten blir jämn.
Hacka 2 dl M & M´s grovt (jag lämnade några hela också) & häll i smeten.
Ställ kaksmeten i kylskåpet 1 timme.
Klicka ut smeten på bakplåtspapper. Ca 20 st kakor blir det, jag fick dock använda 2 st plåtar. Grädda i 170 gradeer 15-20 min.
Ja & resultatet av kakhögen får ni se imorgon, men söta blev dem :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar