Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

söndag 17 januari 2010

Sicket bröd

Igår satte jag en ny surdeg, denna gången innehöll den även jäst & skulle bara stå en natt i kylskåpet innan baket kunde starta. Valde receptet med större chans att lyckas, istället för flera dagars arbete som eventuellt kunde gå åt skogen igen. Imorse körde jag igång med den färdiga surdegen & jag har lyckats ta mig i mål med brödet. Resultatet blev överraskande, helt enkelt ett nyttigt super bröd baserat på dinkel. Ingen tid eller speciellt mycket arbete heller. Nu sitter jag mycket, mycket nöjd & kalasar på brödet som jag garanterat kommer baka igen,
men innan dess ska jag sätta ännu en ny surdeg -utan jäst...:0)

Dag 1: Surdeg: 1 paket jäst, 1 dl dinkelmjöl, 2 dl hela dinkelkorn.
Blanda alla ingredienser, låt stå övertäckt med plastfilm i kylskåpet över natten.
Dag 2: Färdig surdeg.
Häll surdegen i en stor bunke & blanda med 5 dl vatten, 1 msk salt, 1 msk honung, 2 msk olja.
Tillsätt 7 dl vetemjöl & 7 dl dinkelmjöl & blanda till en jämn & fin smet.
Låt jäsa 1 timme övertäckt.
Häll över degen i 2 smorda brödformar & låt jäsa ytterligare i 45 minuter.
Pensla bröden med kallt vatten, grädda längst ner i ugnen i 220 grader i ca 35-40 minuter. Låt dem stå en stund i formarna innan de tas ur & svalnar i en handduk.
Äntligen i hamn! Brödet avnjuts med en kopp te :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar