Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 16 januari 2010

Mördarbröd

Ja, jag visade tidigare i veckan min surdegs process, den startade inte helt bra, men jag började muntert om. Nya degen fortsatte, efter konstens alla regler -mätas, vägas, jäsa & gro i flera, flera dagar. Alltså inte helt okomplicerat. Igår var dagen då det skulle gräddas & avnjutas med ett glas rött. Startade tidigt på morgonen & sent på kvällen kom det ut ur ugnen.
Har ni sett filmen "Om en pojke"? Pojken sänker en and i dammen med sin mors hembakta hälsobröd, även jag hade kunnat ta mig till Pildammsparken & sänkt en and med mitt bröd. Hade man ätit en skiva av brödet hade man inte behövt äta innan tidigast nästa vecka. Kompakt var ordet. Absolut ingen fluffighet & dessutom snuvad på en god bit bröd också. MEN ett gott skratt :0)
Jag ger inte upp, men ska läsa igenom ett par olika recept innan jag sätter en ny surdeg idag. På återseende angående surdeg :0)

Jag lovar att det var den kletigaste degen jag jobbat med någonsin... Sanerat köket i timmar...
Kompakt var ordet, allt annat än ätbart. Drömmen om delikat surdegsbröd fortsätter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar