Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 2 januari 2010

Duett i bär

Dessert, grand finale av middagen, så till nyår ska det verkligen till att skapa något extra...
Vad gillar jag? Fundering & lite research vad jag kunde göra av favoriter som bär, glass & choklad.
Resultatet blev skapelsen "duett i blåbär" till nyårsdesserten. Hemlagad glass & vit choklad mousse mmmmmmm....
Recept till glassen har jag fått av min mamma & är tillpassat för glassmaskin. Receptet till moussen fann jag på Matplatsen, en personlig & mycket läsvärd matblogg som ni bör spana in.

Grundrecept för glass.
• 3 äggulor
• 100 g strösocker
• 10 g vaniljsocker
• 2.5 dl helmjölk
• 2 dl vispgrädde

1. Vispa äggulorna, sockret och vaniljsockret tills det är luftigt.
Tillsätt mjölken under omrörning.
2. Vispa grädden ganska hårt. Rör ner de övriga ingredienserna i den vispade grädden.
Se till att alla ingredienser blandas ordentligt.
3. Slå på glassmaskinen och häll blandningen i nedkylningsskålen.


Min nya icecream maker går varm på Kitschen Aiden. Gör en vaniljglass som...
jag sedan tillsätter blåbär i den sista minuten.
Klar, förvarar den i en lufttät låda i frysen fram till servering.
Hacka 150 g vit choklad till moussen.
Koka upp 2 1/2 dl grädde & rör i den hackade chokladen tills den är helt smält.
Häll upp chokladsmeten i en skål & låt stå kallt minst 8 timmar. Vispa sedan smeten tills den blir fluffig.
Vispa 125 g mascarpone i en egen skål, blanda sedan ihop mascarponen med chokladsmeten, blanda väl -KLART!
Till servering använde jag cocktailglas som jag fyllde i botten med underbara blåbär min snälla mans faster har plockat till oss i Norrland & med hallon. Fyllde på med mousse, plastade & lät stå i kylen fram till servering då jag toppade moussen med några extra hallon & blåbär.
Duett serverad, vit chokladmousse med hallon & blåbär samt hemlagad blåbärsglass. Smakade underbart tillsammans :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar