Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 17 augusti 2013

Provsmakning med Kvällsposten, Malmö Festivalen 2013

Jag har tillsammans med Jan Hedh, Tareq Taylor & Fredj Ammar testat maten på Malmöfestiveln 2013 med Kvällsposten. Jag kan konstatera att jag inte är mycket för festivalmat, det finns vissa guldkorn men ofta är kompositionerna alldeles för spretiga & råvarorna kommer inte till sin rätt. Konsten som alltid är att med så få ingredienser som möjligt försöka uppnår ett bra resultat, varför alltid krångla till det? Läs hela recenssionen på Kvällsposten.

I have with Jan Hedh, Tareq Taylor & Fredj Ammar tested food at Malmöfestiveln 2013, organised by Kvällsposten (Evening Post). I noted that I'm not much for festival food, there are some gems but often sad food. Read the full story here at Kvällsposten.


 Cirka 82 matställen finns med på Malmö Festivalens matkarta 2013. 
Jag testade mestadels grillade rätter...
 Jan gav sig i kast med friterad banan hos Banan Pågarna...
 Första maten som jag provade var från Hjärups Bageri & Gastronomi AB...
 Maten fixas i ordning...
 Grillad viltkorv med vilt som de själva jagat. Korven var som en fin liten köttbit & inte för fet, riktigt fin. Buffalo vingarna var saftiga men tyvärr lite dåligt kryddade. Bageri? Vart var deras egna bakade bröd, istället serverade de ett torrt korvbröd som inte tillförde något till denna rätt.
 Jag har alltid varit lite rädd för grillspett så självklart var jag tvungen att utmana mig själv & välja just grekiskt grillspett hos Grekiska föreningen i Malmö.
 De säljer även gyros & grekisk bondkorv.
 Ja, inga överraskningar här inte...
 Nästa matstop för min del blev hos Just food i Norrbotten.
 Valde en pulled pork sandwish -årets trendrätt.
 Rent & snyggt i deras kök är ett plus.
 Här kommer min sandwish med för dagens bästa kött.
 Fredj väntar på sin beställning hos Aroma...
 Sotad torskrygg...
 Hos Gorgeous food truck med hög Ibiza musik & piffiga damer var det tänkt att jag skulle testa ekologisk pizza, tyvärr hade de inte den så istället blev det en...
 Rödluvan utan valnötter.
Visst chevre är ju gott men att förstöra en dyr råvara på detta sätt? Dessutom stenugnsbakad? Hmmmm...
 Fotografen & journalisten på Kvällsposten dras med i matdiskussionen ;)
 Sista matstoppet för min del blev på Stortorget hos Slagthusets food trailer.
 Efter en kvarts väntan & missförstånd fick jag årets sämsta pulled pork sandwish i min hand :(
Köttet kändes lufttorkat. Det sorgliga är att med deras kanon läge samt vin/sprit rättigheter kommer de ändå att sälja som smör i solsken -trots dålig mat.
Mätt på festivalmat lämnade jag Stortorget som laddade inför kvällens stora kräftskiva.
Jag kommer inte att bege mig till festivalen under den kommande veckan för matens skull, trist men sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar