Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 21 juni 2011

Fågelbad av rabarberblad

ÄNTLIGEN har vi fått tummen ur & tillverkat två stycken fågelbad i lättbetong med hjälp av stora rabarberblad till trädgården. Jag har bestämt mig för att tillverka två till nu när vi har ångan uppe. Vi sliter med trädgården, kanske inte syns för den som aldrig varit i den, men den tar sig helt klart, så om en sådär fem år eller något är den väl hyffsat klar ;0) Men blir en trädgård helt klar?

Love our garden, we have made two bird baths using rhubarb leaves in concrete :0)

Fina fågelbad fixas så här: Lägg ett stort rabarberblad på en hög av fin sand...
Blanda ihop lättbetong...
Lägg sedan betongmassan över bladet i ett par centermeters tjocklek...
Se till att betongen kommer ut på hela bladet...
Trevligt pyssel som inte tar särskilt lång tid... Låt sedan betongen torka 3 dagar, vattna den varje dag så den inte torkar för fort.
Vänd sedan försiktigt upp skålarna & ta bort bladet från betongen...
Detta är lite pilligt, de sista resterna från bladet lossnar då man häller i lite vatten så att fåglarna kan bada :0)
Längst upp till vänster skymtar ett av betongbladen...
Här ligger ett annat, vi håller på att utrota kirskålen & fyller på med sten & perenner... Mycket nöjd med betongbalden :0)
Se så det växer i pallkragarna! Jag har precis fixat blå färg så de nyaste pallarna också kan bli blå.
Smultron!
Ljuvlig sommar lyx som är ett måste om man äger en trädgård!
Alfons älskar att plocka bär :0)
Hmmm, även de omogna bären ;0)
Jag inser mer & mer: jag ÄLSKAR att ha en trädgård mitt i stan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar