Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

fredag 20 februari 2015

Nyttigt bärbröd

Funderar på om att laga nyttig mat god är mitt nya kall?! I alla fall är hälsa något som ligger mig varmt om hjärtat & jag ogillar skarpt påståenden som att nyttig mat inte skulle vara god mat. En stor inspiratör är Hanna. Detta recept kommer från hennes blogg, men som vanligt styrde mitt egna skafferi resultatet. Jag har nämligen hela frysen full med vinbär & ett halvår så är det dags att plocka av nästa skörd vilket betyder att jag måste börja använda upp de bären som redan finns. Receptet ger ett runt bröd.

Önskar er alla en trevlig fredag!

Considering whether making nutritious food good is my new thing?! Anyway, health is something that interests me very much & I dislike claims that healthy food would not be good tasting. A great motivator is Hanna. This recipe comes from her blog, but as always I made some small changes. Because I have the whole freezer full of currants, I decided to use that for this bread. The recipe makes one round bread.

Wish you all a nice Friday!


Blanda alla torra ingredienser i en skål,1 dl bovetemjöl (eller kikärtsmjöl), 1 dl kokosmjöl,1/2 dl mandelmjöl, 1 msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver, 1 msk brödkryddor (jag använde 1 msk mortlad fänkål), 1 nypa örtsalt. 
Vispa 3 ägg luftigt och tillsätt 2 dl valfri mjölk (jag använde havremjölk, men rismjölk eller mandelmjölk fungerar precis lika bra).
Blanda ihop äggröran med de torra ingredienserna. 
Häll utt degen i en rund form klädd med bakplåtspapper, strö över oskalade sesamfrön & ca 1 dl röda vinbär (lingon används i original receptet. Använd de bär du har).
Härlig färgstarkt bröd på väg in i ugnen.
Sänk ugnstemperaturen till 200 grader & sätt in brödet i mitten av ugnen. Grädda i 200 grader i ca 30-40 minuter. Använd en sticka för att se om brödet är färdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar