Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

onsdag 7 januari 2015

Mat 2014

Förra året bjöd på mycket grön mat, en trend som bara inte bara syns hemma i mitt kök. Årets utmaningar är bland annat att ge mig i kast med kimchi & ännu fler experiment kring grön mat. Önskar er alla ett riktigt skönt inspirerande matår!

Last year gave us a lot of green food, a trend that not just appear in my kitchen. This year's challenge is to make kimchi & many more experiments with green food. Wish you all a very nice & inspiring food year!


 Forell, en av mina absoluta favorit fiskar att lägga på grillen.
 Enklast är godast. Men för att det enkla ska bli bra krävs stor, stor känsla och mycket bra råvaror.
Årets bästa caprese intogs hos L&L på Skiathos.
 Ljuvlig tryffelpasta på samma ställe som ovan. Att man dessutom intar den på första parkett med bedårande utsikt över Medelhavet är inget minus.
 Lycka är när man kan toppa sin morgon yoghurt med björnbär från den egna trädgården.
 Lunch hos Bjärefågel i Saluhallen Lund har kommit att bli ett stående hak för mig och en kollega när vi vill boosta med extra god lunchmat. Stort plus för deras alltid så gröna tallrikar.
 Busenkelt & super gott, ugnsgratinerade betor med chevre, honung & timjan toppat med rostade pinjenötter.
Lyxiga söndagsmiddagar hemma hos Lindgrens, som alltid överraskar med mat såväl som dryck. Jag hoppas på fler tillfällen även detta år ;)
 Lyxig dessert hemma hos vänner på Fyn, caterad av en dansk köksmästare. Danskarna kan det där med sötsaker.
 Min mamma hon kan. Inlagd gurka.


 Spa helg i Falkenberg bjöd på lika fin hälleflundra till förrätt som inlagt päron till dessert.

 Man kan inte åka till England utan att äta en riktigt vällagad beer battered fish.
 Luciadessert, cheesecake med pepparkaka, rårörda lingon & mynta.
 Säger bara, räksallad -jag älskar en riktigt fräsch sådan.
 Chiapudding blev förra årets mest googlade ord. Å så många chiapuddingar det blivit till frukost, senast imorse.
 Hemlagad pizza bakad på het sten, ja visst!
 Fisk i alla former, här som burgare.
 Sommarbär från trädgården med sommarvarm nektarin pffar upp vilken frukost som helst.
 Gravad lax med grön äggröra.
 Husman från grunden, det står min man för.
Å till sist men inte mints, så som jag har juicat!
Något jag kommer fortsätta med, är nu inne på min tredje maskin -kan det kallas slitage?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar