Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

söndag 13 mars 2011

Sköna cupcakes med lime

Jag tar ofta för ovana att hamna i perioder då jag bakar samma sorters kakor hela tiden... Nu får det vara ändring, jag har dessutom så många kokböcker att nya recept knappast saknas :0) Jag skred till verket & bakade cupcakes, kan inte minnas när jag bakade sådana sist... Med uppfriskande lime i smeten & en krämig choklad topping blev det 5 stycken E av 5 möjliga ;0)

I have a bad habit, I often use the same cake recipe in long periods... NOW I need a change, I have more new recipes than enough so... I made cupcakes with a lovely chocolate frosting on top :0)

Receptet tog jag mig an för att snygga bilder inspirerade i Leila´s A piece of cake... Mixade två recept till en ny höjdare ;0)
Snygga cupcakes behöver snygga formar ;0)
Recept 12 st cupcakes: Vispa 3 ägg & 2 1/2 dl socker...
Tillsammans med 1 tsk vaniljsocker vitt & fluffigt...
Blanda 3 1/2 dl vetemjöl &...
2 tsk bakpulver samt en nypa salt i en skål...
Smält 100 g smör, tillsätt 1 dl mjölk & häll i äggsmeten...
Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten...
Citron eller lime -du väljer! Riv skalet av 1 lime &...
Pressa ner saften från limen i smeten...
I med limeskalet...
Blanda ordentligt med försiktigt!
Häll upp smeten i 12 stycken formar. Muffinsplåt hjälper formarna att smeten på plats under gräddningen!
Grädda i ca 15 minuter i 175 grader...
Gör en smarrig topping, blanda 1 1/2 dl vispgrädde, 2 msk honung, 4 msk farinsocker, 1 tsk malen ingefära & 1 msk smör i en kastrull & koka upp...
Finhacka 200 g mörk choklad, dra kastrullen av värmen & häll i chokladen...
Det blir en härligt mörk glasyr i kastrullen, låt den svalna något innan...
Den breds på de avsvalnade små bakverken :0)
Här är det nybakat som gäller! En härlig cupcake med lime, toppad med krämig chokladglasyr & några skivor banan. Non stop hade också varit snygga att dekorera med...
MUMS tillsammans med en kopp kaffe :0)
Fluffig & saftig gör denna skapelse till en vinnare :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar