Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 15 mars 2011

Chocolate cupcakes

Lovade igår att visa er något gott, vad sägs om en chocolate cupecakes?! När jag ändå är på temat cupecake så att säga, är det lika bra att köra ;0) Nästa gång ska jag baka nå´t annat... Jag ÄLSKAR choklad så självklart tycker jag att dessa cupcakes smakade kalas :0)

I just love these chocolate cupcakes with chocolate frosting :0)


Recept från Leila´s A piece of cake, en bok som är fylld med recept & härliga bilder på cupcakes :0)
Recept 12 st: Vispa 3 ägg, 1 dl farinsocker (jag har trixt lite med orginal receptet...) &...
1 1/2 dl strösocker &...
1 tsk vaniljsocker...
Smeten ska bli fluffig...
Smält 50 g smör, tillsätt 1 dl gräddfil & rör ner i äggsmeten...
Blanda 3 1/2 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, en nypa salt & 4 msk kakao i en skål...
Vänd försiktigt ner mjölblandningen i smeten...
Tillsätt 1 msk malen kanel...
Smält 100 g mörk choklad i ett vattenbad...
Häll ner chokladen i smeten & blanda...
Blanda i 2 stycken skivade bananer...
Fyll 12 stycken muffinsformar med smeten. Samma här som i tidigare recept på cupcakes, en muffinsplåt hjälper smeten att hållas på plats i formarna...
Grädda i 175 grader i ca 13-15 minuter. Låt dem svalna på ett galler...
Jag använde samma glasyr som i föregående recept...
Recept choklad glasyr: Koka ihop 1 1/2 dl vispgrädde, 2 msk honung, 4 msk farinsocker, 1 tsk malen ingefära, 1 msk smör i en kastrull. Dra kastrullen av värmen & tillsätt 200 g finhackad mörk choklad & rör tills chokladen är helt smält. Låt glasyren svalna något. Glasera cupcakesen & strö gärna över några bär eller mini non-stop på toppen av glasyren...
Ja det blev en saftig historia av choklad... Jag tycker absolut att man kan våga skiva i 3 bananer istället för 2. Att äta dem nybakade är en höjdare, men att sätta i sig 12 stycken -NEJ TACK. Resten hamnade i frysen tills kaffe gäster dyker upp :0)

2 kommentarer:

  1. De ser helt fantastisk gode ut Emma!! :))

    SvaraRadera
  2. JA, baka dessa, tjejerna kommer ÄLSKA dem, pussa på dem från faster

    SvaraRadera