Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

torsdag 27 januari 2011

Favorit blomma

Har ett vacker bukett på vårt bord, en vas med tulpaner, min favorit blomma. Dem lever sitt egna liv & är just nu inne i fasen att vara som mest självständiga i jakten efter ljus. Många säger nog att dem är över blommade i detta stadium, men det tycker inte jag. Bjuder er här på ett torsdags stilleben :0)

Translation: Right now I have my favorite flowers, tulips on the table. Here is thursday tulips :0)

4 kommentarer:

  1. Hej Emma,
    Fantastiskt fina bilder, som vanligt. Du borde bli fotograf!
    Jag måste bara fråga, varför envisas du med att använda ordet "dem" där det borde stå "de"?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, har skrivit som man säger...

    SvaraRadera
  3. Jag tvivlar på att du säger "dem" istället för "de". Däremot är "dom" vardagsspråk för "de".
    Ordet "de" kan du byta ut mot "vi" och ordet "dem" mot "oss" för att förstå skillnaden.
    Här är ett exempel som kanske förtydligar det.
    Byt ut tulpanerna mot familjen. Skulle du då skriva "Vi lever vårt eget liv" eller "Oss lever vårt eget liv"?
    Anser du att "Vi lever vårt eget liv" är mer korrekt, vilket det naturligtvis är, ska du också använda ordet "de" för att skriva samma sak om tulpanerna. "Dem" blir helt fel rent språkligt.
    Jag förstår att du inte anser det så viktigt med stavning och språk så jag önskar dig helt enkelt lycka till med kommande bloggar och tackar för mig.

    SvaraRadera