Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

torsdag 9 september 2010

Nostalgi tårta med hallon mousse

Än så länge har Alfons inga önskningar när det kommer till tårta, han får inte ens äta tårta. Så med det utgångsläget bestämde jag själv vilken tårta vi skulle bjuda på hans 1 års dag. Det blev Pinoccio tårta eller Nostalgi tårta som jag hellre kallar det för, som består av både sockerkaka & maräng. Praktisk i långpanna, jag bytte ut den klassiska grädden som fyllning mot en hallon mousse & blåbär. Många bitar blev det, gott, gott, gott :0)

Hallon mousse, ett recept jag tog på en höft...: Mixa hallon, färska eller djupfrysta spelar ingen strörre roll, jag tog ca 5-6 dl djupfrysta som jag mixade till en puré.
Pasera sedan hallon purén genom en sil ner i en kastrull.
Tillsätt 2 gelantinblad som legat en stund i kallt vatten.
Smält sedan gelantinet i hallon purén på mycket svag värme. Tag genast väck från värmen & häll röran i...
2 äggulor som vispats vitt & fluffigt tillsammans med knappt 1 dl socker.
Tillsätt sedan 2 1/2 dl grädde...
som också har vispats tjock & fluffig, ner i hallon röran.
Vispa 2 äggvitor till fast vitt skum...
som allra sist försiktigt vänds ner i hallon röran.
Häll upp moussen i en burk & förslut, förvara i kylskåpet tills användning. Går också utmärkt att hälla upp i portionsglas & äta till dessert, SUPER FLUFFIGT & GOTT!
Nostalgi tårta (Pinnocio tårta...) dubbel sats (dvs till två plåtar): Vispa samman 150 g mjukt smör med 4 dl florsocker.
Tillsätt 10 äggulor, en i taget.
Blanda i 3 dl mjöl, 3 tsk bakpulver & till sist 8 msk mjölk. Sockerkaks smeten är nu klar, vidare...
Maräng: Vispa 10 äggvitor med 4 dl socker.
Vispa tills den blir hård, vit, fluggig & blank.
Bred ut sockerkaks smeten på smörat bakplåtspapper + lite kokos om man gillar det. I detta fall med dubbel sats, på två plåtar.
Bred sedan över den fasta marängen & forma den lite toppig & yvig över den första smeten.
Jag har numera varmlufts ugn & kan grädda bägge plåtarna samtidigt i 175 grader i ca 15-20 minuter.
Så här långt & min mamma dyker upp :0)
Hon fixar det sista...
Bred hallon moussen över ena kakan & strö över blåbär.
Lägg till sist på den andra kakan över hallon moussen, VOLIA, klart! En fluffig tårta som räcker för många. Ibland ringlar jag lite smält mörk choklad över tårtan, vanligast är att strö flisad mandel på marängen innan den gräddas. ALFONS 1 ÅRS TÅRTA (som han inte ens fick smaka på...) :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar