Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

onsdag 27 januari 2010

Nyttigt bake-off bröd

Idag har jag bakat ett bake-off bröd, perfekt att ha i frysen när man vill lyxa till sina helgfrukostar eller kunna bjuda sina eventuella nattgäster på nybakta frukostbullar :0) Jag brukar byta ut nötter & frön efter vad jag tål & vad som finns hemma i skafferiet. Efter jäsning fryses brödet ner, bus enkelt. Nu har jag frysen laddad inför lördagsmorgonen :0)


Receptet kommer från Allt om mat.
Nyttigt innehåll samsas i bullarna.
Ekologiskt såklart, hackad mandel & pumpakärnor blev det idag.
Smula 50 gram jäst i en bunke. Häll på 3 dl fingervarmt vatten & rör tills jästen löst sig. Tillsätt 2 msk kallpressad rappsolja, 1 tsk salt, 1/2 dl gojibär, 50 gram hackad mandel (eller om man föredrar nötter) & 8 dl dinkelsikt.
Arbeta degen väl ca 5 min. Låt jäsa övertäckt i 30 min. Ta upp degen på mjölat bakbord & arbeta den väl. Dela degen i 15 bitar & rulla till bullar. Lägg bullarna på tex en bricka med bakplåtspapper & jäs övertäckt i 30 min. Täck över med plastfolie & sätt brickan i frysen. När bullarna ska ätas, pensla med ägg & strö över de frön du tycker passar, sätt ugnen på 250 grader & grädda de frysta bröden i 10-15 min.
Provgräddade ett smakprov i 200 grader i 10 min.
Smakade ljuvligt med ost som smälte på den varma bullen till eftermiddagskaffet. Så lätt man kan sätta guldkant på vardagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar