Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 30 maj 2016

Falafel med quinoa

Genom åren har jag lärt mig att älska falafel. Mitt första möte med falafel var när jag bodde i Amsterdam, där serverades helt gudomliga, mycket prisvärda bollar som var alldeles gröna av alla örter. När jag senare kom Skåne & Malmö, som är Sveriges falafelmecka, har denna rätt kommit att bli bland den bästa, mest prisvärda & godaste snabbmat jag kan tänka mig. Å självklart så har jag mina favoritställen. Det är också kul att göra falafel hemma, de senaste åren har jag prövat mängder med olika recept, med varierande resultat. I lördags svängde jag ihop en sats falafel med quinoa, utan recept, men med inspiration från varianter jag spanat in på pinterest.

Blanda ihop (men kom ihåg att känna er fram både när det gäller smak & konsistens. Mina mått är uppskattade då jag körde mestadels på känn):
1 burk ekologiska kikärtor -mixade
1 gul lök -mixad
2 fint rivna vitlöksklyftor
1 rejäl bunt ekologisk persilja, 1 rejäl bunt med koriander koriander mixat med juice från en 1/2 citron & några matskedar olivolja
ca 1-2 tsk spiskummin
ca 1/2 tsk chiliflakes
lite cayennepeppar
svartpeppar 
örtsalt
1 ägg
ca 1 msk fiberhusk
1-2 dl kokt quinoa
-hade jag haft det hemma hade jag även blandat i 1-2 msk tahini (sesampasta)

Låt stå ock svälla en stund. Rulla sedan "köttbullsstora" bollar med fuktiga händer & lägg på en plåt med bakplåtspapper. Hade jag haft mer tid hade jag även rullat bollarna i oskalade sesamfrön, för ytterligare smak & piff.
För att undvika den onyttiga friseringen ringlade jag över lite olivolja & bakade bollarna i ugnen på 185 grader i ca 20-25 minuter. 

Om du inte pallar baka eget bröd så rekommenderar jag något färskt iranskt bröd (finns många varianter som påminner om pita). Fyll brödet med lite turkisk yoghurt eller hemmagjord vitlökssås, sallad, tomat, gurka, kanske lite picklad lök, fetaost el grillad halloumi & så till sist falafelbollarna. Super mumsigt -love it!

Förvarar bollarna i frysen, lätta att ta fram & värma i ugnen :)


Through the years I learned to love falafel. My first meeting with falafel was when I lived in Amsterdam, assolutely divine, very affordable falafel balls that were green with all the herbs. Later I came to Skåne & Malmö, Swedens falafel mecca, & this dish has become among the best tasting fast food I can imagine. Of course I have my favorite places. I have also tried lots of different falafel recipes, with varying results. Last Saturday I made a batch of falafel with quinoa, without recipe, but with inspiration from pinterest.

Mix in a bowl (remember to both taste & feel of the batter while you making it...):
1 jar of organic chickpeas -mixed
1 onion -mixed
2 finely grated garlic cloves
1 big bunch organic parsley, 1 big bunch coriander mixed with the juice of half a lemon & a few tablespoons of oliv oil
1-2 tsp cumin
1/2 tsp chiliflakes
cayenne pepper
black pepper
salt
1 egg
1 tbsp fiberhusk
1-2 cups cooked quinoa

Make "meatball" size balls & put on a baking sheet. Pour over some olive oil, bake in oven for 20-25 minuts in 185 degrees.


 Falafelbollar redo för ugnen.
Nygräddade. De ska kännas "lätta", då är de klara ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar