Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 15 september 2014

Fikon med rödvin, vanilj & camembert

I helgen hade vi kära vänner på besök så i lördags hade vi skaldjursfrossa med färska havskräftor & räkor. Till dessert blev det en improviserad dessert, baserad på fina färska fikon som jag hittade på Ica. Här kommer receptet, lätt & underbart gott :)

This weekend we had dear friends visiting us, so last Saturday we had fresh seafood for dinner. For dessert I made a improvised dish with fresh figs. Here's the recipe, easy & delicious :)


 Mitt alldeles egna lilla dessert recept: Perfekt mogna fikon, sköljda & delade på mitten. Räkna med ett fikon per person.
Ner med fikonen i en gryta & häll på ett mustigt rödvin så att fikonen nästan helt täcks. Lägg i vaniljen ur en delad  + stången & några matskedar acacia honung. 
 Låt små koka på svag värme tills vinet har kokat in. Ett tips är att smaka av om man tycker det är lagom sötma. Jag lät fikonen ligga kvar ett par timmar i kastrullen med locket på. Precis innan servering värmde jag fikonen lite snabbt.
 Delade en camembert ost i fyra delar. Osten hade legat framme många timmar så den var rumsvarm & mogen, sedan hälde jag upp fikon & sås vid sidan av osten.
Ett gott portvin till & vi var i himlen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar