Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 22 november 2010

Mina bästa kanelbullar

Mitt projekt i söndags var att baka bullar. Det var jätte länge sedan jag bakade bullar så frysen kändes alldeles för tom. Jag använder mig av det vanligaste receptet vi har tillgång till i det här landet, receptet som sitter på baksidan av vetemjölspåsen, samma som i boken Sju sorters kakor. Till fyllning använder jag smör, socker & kanel, lyxade även till det med riven mandelsmassa, försvinnande gott med nybakade bullar :0)

Translation: My sunday project: I baked cinnamon roses :0)

Receptet är enkelt, men måste alltid plocka fram denna bok för stöd & påminnelse under baket.
Recept vetebröd: Smula 50 g jäst i en bunke...
Smält sedan 150 g smör i en kastrull & tillsätt sedan 5 dl mjölk, låt vätskan bli fingerljummen & slå sedan över jästen & rör tills den är löst.
Tillsätt 1 1/2 dl socker, 1 nypa salt & 12-13 dl vetemjöl -lite i taget. Degen får absolut bäst resultat i en bakmaskin.
Jag tillsätter alltid ett ägg i degen, så mer mjöl kan behövas.
Degen ska var blank & smidig, låt jäsa till dubbel storlek, ca 40 minuter.
Fin uppjäst deg.
Arbeta degen ett par minuter innan den tas upp på mjölat bakbord.
Dela degen i fyra delar.
Kavla ut varje del till en rektangel, först brer jag smör, strör sedan över socker & kanel, här river jag sist över mandelmassa.
Nu kan man välja hur degen ska slås samma, enklast är att rulla ihop den som en rulltårta, men jag gör oftast så...
här. Viker först 1/3 del mot mitten & sedan den andra 3:e delen över den första, skär remsor tvärs över, så här. Tar sedan en remsa & virar ihop till en knut som jag sedan lägger på bakpappers klädd plåt. Bullarna får sedan jäsa ca 1/2 timme, gräddas ca 8-10 minuter i 225 grader.
Nybakade bullar som svalnar på galler.
Galet gott :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar