Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

söndag 15 augusti 2010

Kladdkaksmuffins

I dag är vi slitna... Var på Öja igår & såg Sanne Salomonsen & Kim Larsen, fullt ös med andra ord (tyvärr glömde jag min lilla kamera hos vänner så inga bilder att visa från vår kväll...). Så i på eftermiddagen i dag satt det verkligen på sin plats med nybakade kladdkaksmuffins i soffan. Nu ska jag fortsätta mitt ryggläge & bläddra i älskade magasin, trevlig helg avslutning :0)

Recept från Leila´s A piece of cake med fantastiskt inspirerande bilder.
Recept 15 st muffins: Vispa 2 ägg, 2 dl socker & 1 tsk vaniljsocker fluffigt (jag använde 1 dl farinsocker & 1 dl musavado socker -funkade lika bra, till & med lite mustigare smak :0))
Härligt fluff :0)
Smält 100 g mörk choklad i vattenbad.
Smält 50 g smör, tillsätt sedan 1 dl olja & 1 dl sirap i smöret.
Tillsätt sedan smör blandningen i äggsmeten & blanda väl. Sedan i med 1 tsk bakpulver, 1 nypa salt, 1 dl kakao & 2 dl vetemjöl i äggsmeten, allra sist vänder man ner den smälta chokladen.
Jag fyller sedan muffins formarna till hälften med smet & brukar sedan vanligtvis lägga i någon fyllning, i dag blev det bitar av vit choklad. Annars funkar även tex nougat eller center som fyllning. Sedan klickar jag lite smet över fyllningen innan jag sätter in plåten i ugnen.
Gräddas i mitten av ugnen i 175 grader i ca 12 minuter.
Serverings klara, härligt kladdiga & sega muffins! Fina muffins formar från Lagerhaus.
Grädde, röda vinbär, smultron & banan fick sällskapa med dem goda muffinsen.
En sund av njutning vill jag lova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar