Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 12 april 2010

Frallor

Fredags middagen med Pasta Vongole blev snabbt påkommen så lika snabbt skulle ett bröd bakas. Provade ett recept jag hittat på Matplatsen -Frallor. De blev kalas goda, kanske inte det första brödet man tänker på att äta tillsammans med pasta, med det gick snabbt & nu har jag provbakat ett kanon recept :0)

Recept (jag halverade receptet blev 8 st frallor): Smula 25 g jäst i en bunke.
Smält 25 g smör & tillsätt 2 1/2 dl fingerljummet vatten & rör ut jästen med det. Tillsätt 1 msk sirap, 1 1/2 tsk salt.
Häll sedan i mjöl, i receptet stod det endast vetemjöl men jag tog 2 dl vetemjöl special & sedan knappt 4 dl vetemjöl.
Kör degen allra helst i maskin, min deg gick ca 10 minuter.
Dela degen i 8 delar & forma till bullar & låt jästa på plåten i 45 minuter. Pensla dem sedan med ägg & strö över valfri topping, jag använde sesamfrön.
Färdiga frallor, lovar att dem är fluffiga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar