Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 22 maj 2010

Fredagsmys

Utgick i från mitt nybakade bröd till middagen, det blev sallad med pasta & parma.
Tog fram ett gamalt recept som jag nog inte har använt sedan konstskoletiden för drygt tio år sedan, ett enkelt men väldigt gott bröd med lantkänla över sig. Salladen baserades på vad som fanns hemma i kyl & skafferi. Ikväll blir det fest, vi ska fira min mamma som har fyllt 60 år men som då hade rymt iväg på en resa :0)

En gammal mycket välanvänd kokbok under min konstskoletid. Nostalgi...
Receptet är igentligen baserat på endast vitt vetemjöl, men jag fluffade upp de tmed olika mjölsorter & solrosfrön.
Recept 1 stor limpa: Smula 25 g jäst & häll över 5 dl ljummet vatten, rör tills jästen är löst. Tillsätt 1 msk socker (för att få fart på jäsningen) 1 msk salt & ca 12-13 dl mjöl, jag använde 2 dl grovt rågmjöl special, sedan hälften vanligt ekologiskt vetemjöl & hälften ekologiskt vetemjöl special. Tillsätt sedan 1 1/2 dl solros frön eller vad man nu känner för att tillsätta. Arbeta degen länge & väl, gärna i bakmaskin.
Låt jäsa under bakduk ca 40 minuter. Forma sedan degen till en lång, vriden limpa som sedan läggs på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare ca 30 minuter.
Grädda sedan limpan i ca 40 minuter i 175 grader. Så här fint blev brödet!
Startade med vinigretten till salladen, rödvin, balsamvinäger, olivolja, nymald svartpeppar, örtsalt, honung, pressad vitlök & färsk hackad meijram från landet :0)
Låt den gärna stå & dra sig en god stund innan den används.
Stort fat, gillar när man kan se ingredienserna i en sallad, i skål blir det bara grötigt & slaffsigt. Började med ruccola & mungböner.
Dessa godsaker hamnade också i salladen.
Sedan på med rissoni pasta.
Till sist päron, persika, salladslök, mozarella & vinigretten :0)
Tunt skivad parma skinka & mitt nybakade bröd.
Lovely plate...
Älskar fredags kvällar, god mat, absolut ingen TV, gott vin & sitta & bubbla i timmar med Daniel :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar